Ο Χέγκελ στη φιλοσοφία του πνεύματος επιχειρεί να εντάξει τη θρησκεία μέσα στην ιστορία της λογικής του πνεύματος, δηλαδή να ερμηνεύσει λογικά τον θρησκευτικό τρόπο σκέψης μέσα από τον οποίο ο άνθρωπος υιοθετεί σύμβολα, συνθήματα, λέξεις, κείμενα, εικόνες αλλά και αγάλματα, προκειμένου να αποτυπώσει τελετουργικά, μη λογικά, τον θείο κόσμο. Συγκεκριμένα, ο Χέγκελ στην ιστορία του πνεύματος που εξελίσσεται εγκοσμίως, στον κόσμο των φαινομένων ουσιαστικά, ερμηνεύει διαλεκτικά την εμφάνιση όλων των θεολογικών αφηγήσεων ή θρησκειών στη βάση της λογικής κατανόησης του "θρησκεύειν". Ο Χέγκελ δεν αποπειράται σε καμιά περίπτωση να αρθρώσει θρησκευτικό λόγο και να αναζητήσει σε κάθε θρησκεία αν είναι αληθινή ή όχι. Αποπειράται να αποτυπώσει, φιλοσοφικά και μόνο, κάθε θεολογική θεώρηση ή δόγμα στην κρίση της λογικής επιστήμης η οποία θεμελιώνει τις σχέσεις και την ουσία των λογικών προσδιορισμών ως οργανικό όλον που απορρέουν από την πορεία που διανύει το πνεύμα.
Έτσι, στο έργο του "η φιλοσοφία της θρησκείας" επιχειρεί να διατυπώσει σε τι συνίσταται η θρησκεία ερμηνεύοντας λογικά τη χριστιανική θεώρηση πραγμάτων."Η φιλοσοφία είναι η ενέργεια που μετατρέπει στη μορφή της έννοιας αυτό που είναι στη μορφή της αναπαράστασης". Η φιλοσοφία του, ισχυρίζεται λοιπόν ο Χέγκελ, απεικονίζει με λογικό τρόπο αυτό που η διονυσιακή και η χριστιανική θρησκεία απεικονίζουν με μυθική μορφή. Το περιεχόμενο της αλήθειας είναι ίδιο στις δύο μορφές γνώσης, αλλά δεν έχει ακόμα επεξηγηθεί τέλεια στη θρησκευτική αφήγηση. Για παράδειγμα, μας λέει ο Χέγκελ, η έλευση του Χριστού στη γη είναι μύθος, όπως και ο μύθος του Διονύσου. Αλλά όπως όλοι οι μύθοι έτσι και αυτός κρύβει την αντίληψη μιας αλήθειας πιο βαθιάς: πίσω από αυτόν ξεπροβάλλει η επιστροφή του Απόλυτου Πνεύματος, η γέννηση της αυτεπίγνωσης, δηλαδή η στιγμή κατά την οποία ο άνθρωπος αποκτά συνείδηση της πνευματικότητάς του.
_________________
Βιβλιογραφία
Φιλοσοφία της θρησκείας, Χέγκελ
Ανθολογία της φιλοσοφίας, Ubaldo Nicola