Απόσπασμα
<< Η πρώτη μελέτη όλων των μαθηματικών και κάθε ξεχωριστού κλάδου τους, όποιος και αν είναι κάθε φορά, είναι η θεολογία, η οποία προσαρμόζεται στην ουσία και στην δύναμη, στην τάξη και στις ενέργειες των θεών με μια κατάλληλη προσομοίωση, πράγμα που από τους Πυθαγορείους θεωρείται άξιο για τον μεγαλύτερο ζήλο, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των αριθμών ποιοι αριθμοί είναι συγγενείς και όμοιας φύσεως με ποιους θεούς.
Και είναι σύνηθες σε αυτούς στην περίπτωση των άλλων μαθηματικών να σκέφτονται το ίδιο πράγμα. Μετά από αυτό, λοιπόν, τα μαθηματικά σύμφωνα με τους Πυθαγορείους επιχειρούν να ενεργήσουν γύρω από το νοητικό όντως ΟΝ, τον νοητικό κύκλο και τον ειδητικό αριθμό, και παρατηρούνται πολλές άλλες παρόμοιες μαθηματικές γνώσεις σε συμφωνία με την καθαρότατη ουσία. Έπειτα επικεντρώνουν τη μελέτη των μαθηματικών στην “αυτοκίνητη ουσία” και στους “αΐδιους Λόγους” , προσδιορίζοντας τον ίδιο τον αυτοκίνητο αριθμό και ανευρίσκοντας κάποια μέτρα των Λόγων με βάση κάποιες μαθηματικές συμμετρίες. Μεγάλο, μάλιστα, μέρος της μαθηματικής επιστήμης αφορά τον ουρανό και όλες τις εν ουρανώ περιφορές, και τις απλανείς και αυτές των πλανητών, συνεξετάζοντας όχι μόνο τις ποικίλες κινήσεις των σφαιρών αλλά και τις ομοιόμορφες κινήσεις τους.
Στη συνέχεια μελετά επίσης τους ένυλους Λόγους και τα ένυλα Είδη, πως έχουν λάβει υπόσταση και πως εξαρχής παράχθηκαν. Γιατί τέτοιο είναι το έργο της μαθηματικής επιστήμης το οποίο διανοητικά χωρίζει την μορφή και τα σχήματα από τα σώματα. Με άλλα λόγια, επιχειρεί να μελετήσει τη φύση όσων βρίσκονται εν τη γενέσει, παρατηρώντας τα απλά στοιχεία και τους περί τα σώματα Λόγους.>>
____________________
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ: Με το έργο αυτό ο Ιάμβλιχος προσπαθεί να περιγράψει τις αρχές, τη φύση και τη χρησιμότητα της γενικής μαθηματικής επιστήμης, η οποία εμπεριέχει όλους τους επιμέρους μαθηματικούς κλάδους, όπως την αριθμητική, τη γεωμετρία, τη μουσική-αρμονία και την αστρονομία. Ταυτόχρονα επισημαίνεται ο ενδιάμεσος οντολογικός χαρακτήρας της επιστήμης αυτής, χαρακτήρας ο οποίος την καθιστά απαραίτητη για την κατανόηση τόσο του ανώτερου κόσμου των Ιδεών όσο και του κατώτερου φυσικού κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε.
ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΟΥΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ: Το μοναδικό έργο αριθμητικής θεολογίας που σώζεται από την αρχαιότητα. Σε αυτό ο Ιάμβλιχος περιγράφει τις θεολογικές ιδιότητες που απέδιδαν κυρίως οι πυθαγόρειοι στους δέκα πρώτους αριθμούς.
πηγή: Βιβλίο Ιάμβλιχου, ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΟΥΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ