ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΤΟ ΚΥΜΒΑΛΕΙΟΝ, ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΡΜΗΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Αποτέλεσμα εικόνας για κυμβάλειον, ΄άννα μαρκοπούλου

Της Μαρκοπούλου Άννας

Το «Κυμβάλειον», ο τίτλος του παρόντος έργου που αποτελεί σύνοψη της ερμητικής φιλοσοφίας και αποδίδεται στον Ερμή τον Τρισμέγιστο, είναι ένα όνομα κατεξοχήν μυστηριακό.

ΒΙΝΤΕΟ



Η μυστηριακή του διάστασις αναδεικνύεται από την ετυμολογική του προέλευση: Το κυμβάλειον (στα γαλλικά Kybalion), έλκει την καταγωγή του από το κύμβαλον, μουσικό όργανο το οποίο, όπως μάς παραδίδει ο Διόδωρος Σικελιώτης, εφηύρε για πρώτη φορά, η θεά Κυβέλη. Το κύμβαλον συνδέεται με τα μυστήρια της Σαμοθράκης καθώς και με την Κυβέλη και τον Κορύβαντα που μετέφεραν στην Ασία τις τελετές της μητέρας των θεών και πήγαν στην Φρυγία.
Σύμφωνα με τον ίδιο συγγραφέα, η Κυβέλη των μυστηρίων της Σαμοθράκης είναι η ελληνική εκδοχή της Κυβέλης της Φρυγίας και αναδεικνύεται αρχαιότερη από αυτήν. Η μυστηριακή διάστασις του κυμβάλου αναδεικνύεται επίσης από την σχέση του με την λατρεία της Δήμητρας και του Βάκχου.
Η συγγραφή του αποδίδεται σε τρεις άγνωστους μύστες, οι οποίοι αναδεικνύουν την προέλευση των βασικών εσωτερικών και απόκρυφων διδασκαλιών από την αρχαία Αίγυπτο καθώς και, ειδικότερα, τις αποδίδουν στον Ερμή τον Τρισμέγιστο, που θεωρείται ο πατέρας της απόκρυφης σοφίας, ο ιδρυτής της αστρολογίας καθώς και ο εξερευνητής της αλχημείας.

Πράγματι, το κύμβαλον χρησιμοποιήθηκε για την τέλεση των μυστηρίων της Δήμητρος στην Ελευσίνα καθώς και των Διονυσιακών οργίων, αργότερα όμως, η χρήση του διαδόθηκε και σε άλλες τελετές. Το «Κυμβάλειον» συνοψίζει την «Ερμητική Επιστήμη» σε επτά κανόνες-κλειδιά, μέσω των οποίων θα μπορέσει κάποιος να αποσυμβολίσει, αλλά και να βιώσει τα μυστήρια και τους νόμους που διέπουν τον νοητό και αόρατο κόσμο των Ιδεών.

Οι επτά ερμητικές αρχές στις οποίες βασίζεται ολόκληρη η Ερμητική Φιλοσοφία είναι οι ακόλουθες:

1) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΟΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, σύμφωνα με την οποία το πνεύμα (όπως τα μέταλλα και τα στοιχεία), μπορεί να περάσει από την μια κατάσταση σε άλλη, από έναν βαθμό σε άλλον, από έναν πόλο σε άλλον, από μια δόνηση σε κάποια άλλη.

2) ΤΑ ΠΕΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑΣ. Η δεύτερη μεγάλη αρχή του ερμητισμού σύμφωνα με την οποία υπάρχει αρμονία, σχέση, αντιστοιχία μεταξύ των διαφόρων επιπέδων εκδήλωσης Ζωής και Είναι.
3) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΟΝΗΣΗΣ, σύμφωνα με την οποία, η Κίνηση εκδηλώνεται παντού στο Σύμπαν και ότι τίποτε δεν βρίσκεται σε κατάσταση ηρεμίας, όλα κινούνται, δονούνται και περιστρέφονται.
6) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΙΤΙΟΤΗΤΑΣ, σύμφωνα με την οποία ο Νόμος κυριαρχεί σε όλο το Σύμπαν, ότι τίποτε δεν είναι αποτέλεσμα της Τύχης και ότι η Τύχη δεν είναι παρά ένα όνομα, μια λέξη που δίδεται σε έναν Νόμο μη αναγνωρισμένο.

4) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΚΟΤΗΤΑΣ, σύμφωνα με την οποία, όλα τα εκδηλωμένα πράγματα έχουν «δύο πλευρές», «δύο όψεις», «δύο πόλους», «δύο άκρα», με έναν πολύ μεγάλο αριθμό ενδιάμεσων βαθμών που τα χωρίζουν.
5) Η ΑΡΧΗ του ΡΥΘΜΟΥ, σύμφωνα με την οποία, σε όλα τα πράγματα εκδηλώνεται μια κίνηση που μετράται, μια κίνηση όμοια με αυτή του εκκρεμούς, φαινόμενο που συγκρίνεται με την παλίρροια που υπάρχει ανάμεσα σε δύο πόλους.
7) Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ, σύμφωνα με την οποία το Γένος εκδηλώνεται σε όλο το Σύμπαν, ότι οι Αρχές του Αρσενικού και του Θηλυκού είναι πάντοτε παρούσες εν ενεργεία σε όλα τα επίπεδα της ζωής.
Συνοψίζοντας όσα προαναφέραμε, θα λέγαμε ότι, πράγματι, το «Κυμβάλειον» συνοψίζει την «Ερμητική Επιστήμη» σε επτά κανόνες-κλειδιά, τα οποία επιτρέπουν τον αποσυμβολισμό αλλά και την βίωση των μυστηρίων και των νόμων που διέπουν τον νοητό και αόρατο κόσμο των Ιδεών.

πηγή: fryktories.net