Μας γράφει στα Μετά τα Φυσικά ο Αριστοτέλης:
Πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει. σημεῖον δ' ἡ τῶν αἰσθήσεων ἀγάπησις· καὶ γὰρ χωρὶς τῆς χρείας ἀγαπῶνται δι' αὑτάς, καὶ μάλιστα τῶν ἄλλων ἡ διὰ τῶν ὀμμάτων.
δηλαδή:
Όλοι οι άνθρωποι έχουν από τη φύση τους έφεση για γνώση. Aυτό φαίνεται από την ιδιαίτερη εκτίμηση που έχουμε για τις αισθήσεις μας. Γιατί, ανεξάρτητα από τη χρησιμότητά τους, μας είναι προσφιλείς οι ίδιες οι αισθήσεις, και περισσότερο απ’ όλες η αίσθηση της όρασης.
Στο απόσπασμα αυτό δεν αναφέρεται ο Αριστοτέλης απλά στην αίσθηση της όρασης, αλλά στην ιδιάζουσα πρόσληψη της ως θέαση-παρατήρηση του αντικείμενου κόσμου από το υποκείμενο. Οι μορφές ουσιαστικά, αφήνει να εννοηθεί ο Αριστοτέλης, αποτελούν τους χρονικούς κυματισμούς των υποατομικών σωματιδίων της θεϊκής ουσίας. Ενώ τα ποικίλα απαστράφτοντα άυλα νοητικά ενεργήματα των θεϊκών δράσεων ρέουν αιωνίως πέρα από τον χώρο και τον χρόνο, οι άπειρες απόπειρες της θεότητας για δημιουργική ενεικόνιση της αυτοσυνειδησίας της περατώνουν ως απειρία μορφικών όντων τα όριά της μέσα στον χωρόχρονο. Με λίγα λόγια τόσο ο ορατός σε μας υλικός κόσμος όσο και ο αόρατος υλικός ως ενέργεια αποτελούν τον ολογραφικό αντικατοπτρισμό (καθρέπτης) των δράσεων που ενεργεί στο άχρονο και μη χωρικό επίπεδο ο θεός. Το μάτι του αιγυπτιακού θεού Ώρου είναι το αμέθεκτο στην ύλη βλέμμα της θεότητας στην άυλη "ουσία" της. Δηλαδή η θεότητα "νοεί" και οράται κατά αμέθεκτο τρόπο μέσα από την πύλη της νόησης (πνοή < π+νοώ < π+νέω < πνεύμα < π + νεύμα) που είναι ο υλικός κόσμος.
Για όσους ενδιαφέρονται να ψάξουν περισσότερο βαθιά τα μυστικά του ματιού του Ώρου, θα δουν ότι πρόκειται όχι για κάποια από τις πέντε αισθήσεις αλλά για την νοητική διαίσθηση, ή ανώτερη όραση, κάτι που σχετίζεται με το κωνάριο του Ντεκάρτ ή την επίφυση του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Αν θελήσουμε να μιλήσουμε με τη γλώσσα του Αριστοτέλη, θα λέγαμε ότι πρώτιστος στόχος του ανθρώπου, όπως μας γράφει και ο Πρόκλος, είναι να ενεργοποιήσουμε όλα τα ανενεργά ψυχικά και πνευματικά κέντρα του νου μας και στα δύο ημισφαίρια μέσα από την ενασχόληση με τη φιλοσοφία. Μόνο όταν ανάψει από φιλοσοφικό και εμπειρικό πυρ ο νους μας και κατακτήσει στον ύψιστο βαθμό τις δυναμικές γνωστικές λειτουργίες του πνεύματός του, θα μπορέσουμε να τελειωθούμε πνευματικά, νοητικά και ψυχικά. Δε θα χρειαστεί καν να αποπειραθούμε να διαλογιστούμε ή να κάνουμε γιόγκα και τα τοιαύτα. Θα τελειωθούμε σαν άνθρωποι μόνο όταν καλλιεργήσουμε μέσω της φιλοσοφίας τον νου μας μελετώντας υψηλού επιπέδου φιλοσοφικά κείμενα που προάγουν την εξύψωση του νου μας και εξευγενίσουμε τα συναισθήματα ή τα πάθη μας μέσω κοινωνικών και δημιουργικών εμπειριών. Όσοι προσπαθήσουν να παρακάμψουν τη φιλοσοφική οδό και την καλλιέργεια του νου με την εμμονή τους σε πρακτικές που δεν συνάδουν με την νοητική ανάπτυξη, δε θα επιτύχουν τον στόχο τους. Ο φιλοσοφικός διαλογισμός (φιλοσοφική ενορατική οδός, διορατική αλήθεια) και ο καθεαυτού διαλογισμός (είδη γιόγκα - ύπαρξη) βοηθούν πολύ μόνο στο βαθμό που μελετάμε και κατανοούμε υψηλού επιπέδου φιλοσοφικά κείμενα. Η ενασχόληση με τη φιλοσοφία ενεργοποιεί όλα τα γνωστικά κέντρα των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου. Όταν ολοκληρωθεί η ενεργοποίηση των κέντρων αυτών, λειτουργεί ολοκληρωτικά και το μάτι του Ώρου, από μόνος του ο ανθρώπινος νους πολύ εύκολα θα μπορεί να ασκεί τις οδηγίες για τον διαλογισμό και θα αποκομίζει αληθινή γνώση που θα επιβεβαιώνεται από την καθημερινή ζωή. Ακόμα και ένας άνθρωπος που δεν ασχολείται με τα περί του διαλογισμού και έχει καταφέρει να τελειωθεί πνευματικά μέσω της φιλοσοφίας, κάθε σκέψη του θα είναι διαλογιστική γιατί θα έχει μάθει να ίπταται νοητικά από τα υλικά πράγματα και δε θα χρειάζεται να την εντάσσει κανείς σε κάποιο σύστημα διαλογισμού, γιατί ο διαλογισμός είναι μια υψηλού τύπου σύνδεση με τον αληθινό εαυτό μας, που έχει εν δυνάμει εγγεγραμμένα μέσα μας a priori τόσο τη δομή του κόσμου όσο και την ουσία του όντος.
Παρατίθενται παρακάτω οι γνωστικές λειτουργίες του εγκεφάλου μας (βλέπε cognifit.com) που είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν για να τελειωθούμε πνευματικά. Σχεδόν όλες οι γνωστικές αυτές λειτουργίες έχουν σχολιαστεί από τον Αριστοτέλη στα έργα του που αποτελούν το όργανον. Σχεδόν όλες μπορούν να αναπτυχθούν και να τελειοποιηθούν μέσα από την ενασχόληση με τη φιλοσοφία και την πρακτική της εφαρμογή στην καθημερινή μας ζωή, χωρίς να χρειάζεται να εξασκηθεί κανείς σε τυπικές μεθοδολογικές ασκήσεις.
ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
1.Όλα τα είδη νοητικής προσοχής:
(εστιασμένη, παρατεταμένη, επιλεκτική, εναλλασσόμενη, διαμοιρασμένη, δικτυωτό σύστημα εγρήγορσης, μεταγενέστερο σύστημα προσοχής, πρόσθιο σύστημα προσοχής)
2. Όλα τα είδη μνήμης
3. Νοητικές εκτελεστικές λειτουργίες
4. Τα κέντρα ανάπτυξης του Λόγου:
(προμετωπιαία περιοχή, περιοχή broca, πρωτογενής κινητικός φλοιός, ινιακός, βρεγματικός και αριστερός κροταφικός λοβός)
5. Τις οπτικοχωρικές και οπτικοαντιληπτικές λειτουργίες