Του Μιχαλόπουλου Αθανάσιου
"Ελληνισμός- Ιουδαϊσμός! Μεταξύ αυτών των δύο σημείων επιρροής κινείται ο κόσμος μας", μας λέει ο φιλόσοφος Ζακ Ντεριντά.
Στην ελληνική αντίληψη ο νους είναι ελεύθερος και ανακαλύπτει την αλήθεια στη βάση της δικής του λογικής θεώρησης είτε από μόνος του με ενδοσκόπηση, είτε μέσα από την διαλεκτική με έναν συνομιλητή, είτε μέσα από την μελέτη και τον στοχασμό.
Αντίθετα, στην ιουδαϊκή αντίληψη η αλήθεια αποκαλύπτεται από τα πάνω και ο άνθρωπος είναι υποχρεωμένος να την αποδεχτεί στερούμενος την ελευθερία να επιλέξει ή να εκφράσει με τον δικό του τρόπο την θέαση των όντων. Στην ελληνική κοσμοθεώρηση ο άνθρωπος μετέρχεται τον ΛΟΓΟ, γίνεται κοινωνός του και για να συλλάβει την αλήθεια ανέρχεται, ανεβαίνει αενάως πνευματικό επίπεδο με βάση τις δικές του δυνάμεις θεώμενος τα όντα, ενώ στην ιουδαϊκή κοσμοθεώρηση αναμένει την κάθοδο της αλήθειας χωρίς να έχει δικαίωμα να την κατανοήσει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο πρόσληψης. ούτε βεβαίως να αναπτύξει λειτουργικά τον νου του προκειμένου να προοδεύσει.
"Γιατί μέγιστο και συναρπαστικό έργο της ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ είναι η ενεργοποίηση των ουσιωδών λόγων μέσα μας", μας λέει ο Πρόκλος. Και οι λόγοι αυτοί που είναι ανενεργοί μέσα μας λόγω της λήθης, απαρτίζουν το σύνολο της ουσίας μας. Και ο δρόμος προς την Α - ΛΗΘΕΙΑ είναι ο δρόμος της μνήμης (Μνημοσύνη) και της καλλιέργειας του ΛΟΓΙΚΟΥ ΝΟΥ μας με την ενεργοποίηση του συνόλου των λόγων της ουσίας μας μέσα στην αιωνιότητα. Ο Σωκράτης του πλατωνικού διαλόγου αντιστοιχεί στον Δαίμονα που μας έλαχε και είναι αυτός που θα μας καθοδηγήσει να ανέλθουμε πνευματικά. Ο Δαίμων μας (Σωκράτης) αυτός θα μας πλησιάσει (Αλκιβιάδης) όταν εμείς θα έχουμε το "γνώθι σε αυτόν", και θα έχουμε απαγκιστρωθεί από τα έντονα πάθη και έχουμε αρχίσει να φιλοσοφούμε....