ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΠΡΟΚΛΟΣ - ΤΟ ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ, Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑΣ

Σχετική εικόνα

Του Εμπεδότιμου Αθηναίου

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας (βλέπε συνημμένο σύνδεσμο: ΠΩΣ ΤΟ ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟΝ ΗΛΙΟ), η αιτία της περιστροφικής κίνησης των ηλιοτροπίων δεν είναι το φως του ηλίου, όπως ήταν αποδεκτό μέχρι σήμερα, καθώς ακόμα και αν τα ηλιοτρόπια τοποθετηθούν σε χώρο ο οποίος φωτίζεται τεχνητά συνεχώς, εκείνα εξακολουθούν την περιστροφή τους από την ανατολή προς την δύση και μετά επιστροφή πάλι προς ανατολάς.

Οι επιστήμονες αιτιολογούν αυτήν την κίνηση με βάσει τον ασύμμετρο πολλαπλασιασμό των κυττάρων τους ακολουθώντας τους βιορυθμούς τους.

Αυτό που δεν αιτιολογούν είναι ποια είναι η αιτία της ιδιαίτερης αυτής συμπεριφοράς των ηλιοτροπίων, όπως επίσης δεν μας διευκρινίζουν αν η συνεχιζόμενη κίνηση των ηλιοτροπίων ακολουθεί την πορεία του ηλίου, παρότι δέχονται συνεχώς τεχνητό φως.

Θα ήταν δε ενδιαφέρον αν το πείραμα εξελίσσετο και όταν τα φυτά δεν φωτίζονται καθόλου και παρετηρείτο αν τα ηλιοτρόπια, παρόλη την συσκότιση, εξακολουθούσαν την ιδιόμορφη κίνηση τους.


Σε ένα πολύ σημαντικό απόσπασμα του Πρόκλου μας δίνεται η ερμηνεία, η οποία μόλις τώρα επιβεβαιώνεται από το επιστημονικό πείραμα, καθώς φαίνεται ότι η κίνηση των ηλιοτροπίων έχει μια άυλη αιτία.
Έτσι βάσει του νόμου της συμπάθειας το ηλιοτρόπιο που φέρει μέσα του «συνθήματα» του ηλίου, έχει αποκαταστήσει μια «αόρατη» σύνδεση με αυτόν, τον οποίο και ακολουθεί στην κίνηση του.

Το απόσπασμα του Πρόκλου είναι το παρακάτω:

«Ωσπερ οἱ ἐρωτικοὶ ἀπὸ τῶν ἐν αἰσθήσει καλῶν ὁδῷ προϊόντες 
ἐπ’ αὐτὴν καταντῶσι τὴν μίαν τῶν καλῶν πάντων καὶ νοητῶν ἀρχήν,
οὕτως καὶ οἱ ἱερατικοὶ ἀπὸ τῆς ἐν τοῖς φαινομένοις ἅπασι συμπα- 
θείας πρός τε ἄλληλα καὶ πρὸς τὰς ἀφανεῖς δυνάμεις, πάντα ἐν πᾶσι
κατανοήσαντες, τὴν ἐπιστήμην τὴν ἱερατικὴν συνεστήσαντο, θαυ- 
μάσαντες τῷ βλέπειν ἔν τε τοῖς πρώτοις τὰ ἔσχατα καὶ ἐν τοῖς
ἐσχάτοις τὰ πρώτιστα, ἐν οὐρανῷ μὲν τὰ χθόνια κατ’ αἰτίαν καὶ 
οὐρανίως, ἔν τε γῇ τὰ οὐράνια γηΐνως. ῍Η πόθεν ἡλιοτρόπια μὲν 
ἡλίῳ, σεληνοτρόπια δὲ σελήνῃ συγκινεῖται συμπεριπολοῦντα ἐς 
δύναμιν τοῖς τοῦ κόσμου φωστῆρσιν; Εὔχεται γὰρ πάντα κατὰ τὴν 
οἰκείαν τάξιν καὶ ὑμνεῖ τοὺς ἡγεμόνας τῶν σειρῶν ὅλων ἢ νοερῶς ἢ
λογικῶς ἢ φυσικῶς ἢ αἰσθητῶς· ἐπεὶ καὶ τὸ ἡλιοτρόπιον ᾧ ἔστιν
εὔλυτον, τούτῳ κινεῖται καί, εἰ δή τις αὐτοῦ κατὰ τὴν περιστροφὴν 
ἀκούειν τὸν ἀέρα πλήσσοντος οἷός τε ἦν, ὕμνον ἄν τινα διὰ τοῦ
ἤχου τούτου συνῄσθετο τῷ Βασιλεῖ προσάγοντος, ὃν δύναται 
φυτὸν ὑμνεῖν»


δηλαδή:

«Όπως ακριβώς όσοι ασχολούνται με την ερωτική τέχνη προχωρούν ξεκινώντας από τα αισθητά ωραία και καταλήγουν στην μια αρχή όλων των ωραίων και νοητών, έτσι ακριβώς και όσοι ασχολούνται με την ιερατική τέχνη, ξεκινώντας από την συμπάθεια που έχουν όλα τα αισθητά και μεταξύ τους και με τις αόρατες δυνάμεις, κατανόησαν ότι όλα βρίσκονται μέσα σε όλα και έτσι συγκρότησαν την ιερατική τέχνη, θαυμάζοντας που έβλεπαν ότι τα τελευταία βρίσκονται μέσα στα πρώτα, και τα πρώτα μέσα στα τελευταία, τα επίγεια μέσα στα ουράνια εν δυνάμει και με ουράνιο τρόπο, και τα ουράνια μέσα στην γη με γήινο τρόπο.

Αλλιώς πως τα ηλιοτρόπια κινούνται μαζί με τον ήλιο και τα σεληνοτρόπια μαζί με την Σελήνη, ακολουθώντας όσο μπορούν τις τροχιές των φωτοδοτών του κόσμου;

Γιατί όλα προσεύχονται σύμφωνα με την θέση που έχουν, και υμνούν τους αρχηγούς όλων των σειρών είτε με νοερό είτε με λογικό είτε με φυσικό είτε με αισθητό τρόπο γιατί και το ηλιοτρόπιο κινείται με το μέρος του που είναι ευκίνητο και, αν κανείς κατά την περιστροφή του μπορούσε να το ακούσει να κρούει τον αέρα, θα αντιλαμβανόταν ότι με αυτόν τον ήχο απευθύνει στον βασιλιά έναν ύμνο τον οποίο μπορεί να απευθύνει ένα φυτό».


Έτσι λοιπόν, η κίνηση των ηλιοτροπίων εξηγείται από το γεγονός ότι αυτά ακολουθούν την πορεία του ηλίου, είτε τον "βλέπουν" είτε όχι, λόγω της άυλης σύνδεσης του ηλιοτροπίου με τον ήλιο, ως φέροντα τα συνθήματα του ηλίου και ως ανήκον στην σειρά του Ηλίου.

Κάθε ηγεμονικός θεός εκδηλώνεται σε όλα τα επίπεδα, έτσι για παράδειγμα ο Απόλλων έχει κατώτερες εκδηλώσεις (Απολλώνιους) αγγέλους, (Απολλώνιους) δαίμονες, (Απολλώνιους) ήρωες, (Απολλώνιες) θείες ψυχές, στο επίπεδο των αλόγων ζώων τον αλέκτορα και τον λέοντα, στο επίπεδο των φυτών το ηλιοτρόπιο και τον λωτό και στο επίπεδο των ορυκτών τον χρυσό.

Κάθε ένα τέτοιο "αντικείμενο" παίζει τον ρόλο του συμβόλου με το οποίο αποκαθίσταται η σύνδεση των αισθητών με τον θείο κόσμο, πράγμα που αποτελεί και την βασική αρχή πάω στην οποία εδράζετο η λειτουργία των μυστηρίων.

πηγή: empedotimos.blogspot